Van hard naar hart voor jezelf: mijn verhaal en een gratis les

Ik geloof dat ons lichaam spiegelt wat er om gaat in onze fysieke, mentale en emotionele innerlijke wereld en  de ‘mood’ van ons zenuwstelsel reflecteert . De manier waarop we bewegen is een expressie hiervan.

Door je bewust te worden van de manier waarom je jezelf fysiek ondersteunt en organiseert in alledaagse activiteiten, leer je jouw automatische gewoonten en gedrag kennen. Eigenlijk leer je voelen hoe jij met je zelf omgaat bewust en onbewust.

Hoe ga jij met jezelf om?

Kijk je regelmatig in de spiegel en vertel je jezelf dan wat er allemaal niet mooi is aan je lichaam of aan jou als mens? Waar veroordeel je jezelf, geef je jezelf op de kop? Moet je veel van jezelf, zijn jouw eisen en verwachtingen aan jezelf en jouw lichaam hoog? Neem je tijd voor jezelf? Heb je aandacht voor jezelf en jouw behoeften? Of cijfer je jezelf liever weg dan dat je je zelf op de eerste plaats zet?

Ik was niet altijd zo begripvol en aardig naar mezelf en dat is zacht uitgedrukt. Ik was veeleisend naar wat ik moest kunnen, moest weten, hoe ik er uit moest zien. Ik was druk met mezelf voorbijrennen in het ‘pleasen’ van anderen. Ik koos de meeste pittige vormen van yoga om daarna ziek van moeheid thuis te komen. Vaak kon ik de volgende dag niet meer opstaan van de spierpijn. Maar ik had hard gewerkt en de spierpijn bewees dat ik de kantjes er niet van af gelopen had en in mijn toenmalige beleving was ik dan ook goed bezig. Totdat mijn lichaam me in onomwonden taal liet weten in 2011 dat ze er klaar mee was. Boem! 

Ik zag het niet helemaal aankomen of misschien deed ik gewoon mijn ogen dicht. Misschien vond ik het wel handig dat mijn lichaam nauwelijks meer voedsel verdroeg. Zolang was het nog niet geleden dat ik de eetstoornissen achter me had gelaten. Wat ik echter niet kon ontkennen was dat ik ongelooflijk veel stress had, dat ik steeds minder energie voelde, steeds slechter sliep, vaak angstig was en me steeds meer afsloot voor andere mensen. En dat deze symptomen er ook waren in eerdere periodes in mijn leven toen mijn lichtje uit ging. En eigenlijk om dezelfde reden. Mijn hardheid naar mijzelf: het perfect moeten zijn uit de angst niet goed genoeg te zijn om er bij te mogen horen, de angst voor mensen, voor afwijzing, de schaamte, de leegte, de onzekerheid, de roofbouw die ik pleegde op mijn lichaam-systemen om aan de hoge eisen aan mijzelf te kunnen beantwoorden omdat ik die pijnlijke emoties niet goed kon verwerken

Fysiek vertaalde dat zich in een veel te hoge basisspanning. Spieren worden immers geregeerd door emoties. Langzaam was ik al mijn ‘innerlijke’ beweeglijkheid aan het kwijtraken. Dat had zijn weerslag om het functioneren van mijn orgaan systemen, gewrichten en botten, het bindweefsel, mijn ademhaling, mijn stem… In het kort mijn zenuwstelsel zat vast in overleef- modus en in een negatieve spiraal.

Ik schrok toen de dokter mij vertelde dat mijn lichaam te moe was om nog vitamines op te nemen, dat het aan het instorten was. En dat ik als de wiedewiet moest zorgen voor een gezondere levensstijl en leefomgeving op het werk en thuis. Ik was best heel teleurgesteld in mijzelf (een gewoonte uit die tijd). Ik had immers een Feldenkrais training achter de rug waarin ik had geleerd om naar mijn lichaamssensaties te luisteren. Maar ik had niet geluisterd! ik was in mijn ‘oude’ valkuil; van perfectionisme en mijn emoties wegdrukken (mijn overleef gewoontes) gestapt!

Dit keer zou ik het anders aanpakken. Ik zou stoppen met vluchten in harde work out regimes, negatieve zelfpraat en een omgeving zoeken waar ik me veilig voelde om mezelf te zijn en te voelen. Ik zou weer leren genieten. Ik zei mijn werk op omdat ik daar al heel lang niet op mijn plaats was. Ik liep op mijn tenen om maar niet mij te zijn. Ik pakte mijn Feldenkrais beoefening weer op, ontdekte hoe ik overheerlijke maaltijden kon koken met de beperkingen die er nu in mijn dieet waren, hoe ik een pas op de plaats kon maken en hoe ik kon genieten van dat wat mijn zintuigen waar namen in het nu. Ik leerde om dat te kiezen wat me hielp me goed te voelen in plaats van ‘goed’ over te komen bij anderen.  

Geweldloos communiceren en het zelfhelend vermogen

In mijn hernieuwde ontmoeting met de Feldenkrais methode ontdekte ik hoe het eigenlijk een vorm van Geweldloos communiceren is. Communiceren met je lichaam, met jezelf vanuit compassie, respect en hart. Er ging een wereld voor mij open toen ik vanuit mijn hart leerde luisteren en handelen naar mijn lichaamsbehoeften en eigen ‘lichaam-wijze’. Ik realiseerde me dat ik tot dan toe met mijn analytische  ‘mind’ had ‘gevoeld’ naar mijn waarnemen, voelen, denken en bewegen. Dat ik de behoeften van mijn lichaam had verward met de behoeften van dat stukje in mij dat perfect moest zijn om te kunnen overleven. Het lichaam en ons hele systeem heeft een zelf-helend vermogen. Maar het zelfheling-proces kan pas beginnen als de voorwaarden er zijn voor je zenuwstelsel om niet langer te hoeven oriënteren op overleven.

Mijn Feldenkrais beoefening hielp mij om die voorwaarden te creëeren voor zelfheling. Het gaf mij precies die instrumenten die ik nodig had om mijn zenuwstelsel te ondersteunen in plaats van te saboteren. En ik hervond mijn levenslust, energie, liefde, vertrouwen en nieuwsgierigheid terug om iets moois te creëren met wat ik heb en wie ik ben. Het leven is zoveel leuker en ontspannender als je goede vriendjes bent met jezelf. Na deze ‘burn-out van mijn lichaam heb ik verdere studies gedaan in systemisch werk, neuroplasticiteit, somatisch energetische therapie, neuro linguïstisch programmeren, Organ Rebalancing bodywork en trauma-healing. Deze kennis integreer ik in mijn Feldenkrais- en dans cursussen.

Ben jij ook hard naar jezelf? Misschien een perfectionist of een control freak? Ervaar je veel spanning en misschien ook moeheid en pijn in je lichaam? Wil je meer genieten van jezelf? Een fijn leven creëeren met wat je hebt en wie je bent?

In de link hieronder vindt je een gratis les waarin je kan proeven aan de benefits van de Feldenkrais methode, een stukje over jezelf ontdekt en een inkijkje krijgt in hoe jij voorwaarden kan scheppen voor jouw zenuwstelsel om te herstellen:

Je kunt je ook inschrijven voor de 10-lessen reis ‘Van hard naar hart voor jezelf’ help ik je ontdekken hoe jij de optimale voorwaarden creëert voor jouw lichaam en zenuwstelsel om te helen en groeien. Ik leer je een paar simpele, krachtige instrumenten die je in elke alledaagse situatie kan toepassen. Want ik kan me niet voorstellen dat je moe, uitgeput, gespannen en ontevreden met jezelf door je leven wil bewegen. Gun jezelf deze reis en schrijf je hier in.