Reversibiliteit vs ’the Point of No Return’

Zijn jouw grenzen Points of No Return?

In mijn vorige blog heb ik geschreven over het venster van plezier en hoe dat jouw grenzen beïnvloedt. Met name je grenzen aan jezelf. Dat kunnen grenzen zijn van jouw zenuwstelsel of jouw lichaam aan jou, of de grenzen die jij je lichaam oplegt. Vandaag wil ik iets meer delen over hoe we ons venster van plezier kunnen aanspreken en vergroten.

Ik heb zelf heel lang mijn grenzen gemaakt volgens het principe van point of no return. Deze term heb ik voor het eerst gehoord in de klimwereld, 20 jaar geleden toen ik een fanatiek rotsklimmer was. Het betekend zoveel als dat er een bepaalde grens is waarna je niet meer terug kunt en door moet met gevaar voor je leven. Bijvoorbeeld als je de Mount Everest beklimt boven een bepaald aantal meters dan kun je alleen nog maar door klimmen naar de top op hoop van zegen dat het weer en alles je mee zit.

Toen ik op de dansacademie zat en later ook op de kunstacademie was de Point of no return grens mijn default. Ik kon niet stoppen met wat ik deed of hoe ik bewoog en ging zo over een essentiële grenzen van vermoeidheid, pijn en lichamelijke behoeften.. Pas na enkele jaren toen mijn lichaam een grote NEE schreeuwde, begreep ik dat ik een Point of no return was  gepasseerd. Het heeft me heel lang gekost om weer een beetje fit op mijn benen te staan en me lekker in mijn lichaam te voelen.

Gelukkig is mijn lichaam niet Mount Everest en stond het open voor een ander verhaal. Een herkansing die ik met mijn hele wezen heb aangepakt.

Ik leerde de Feldenkrais methode precies op het juiste moment kennen. Ik had steun nodig om uit de gewoonte van mijn grenzeloze ‘Point of no return grenzen’ te stappen en een einde te maken aan patronen van eeuwige spanning, rugpijn en oververmoeidheid.

Reversibiliteit: het kunnen omkeren van een beweging of een handeling in elke richting, in elke situatie en op elk moment om een andere keuze te maken.

Het omgekeerde van Point of no return is reversibiliteit of te wel het spontaan kunnen stoppen en omkeren van een handeling of een beweging zonder inspanning, ongeacht de situatie, het moment of de richting van de beweging. Je zou kunnen zeggen dat aanwezigheid in ons lichaam en in de omgeving, sensatie, intentie en actie op één lijn zijn met elkaar op dat moment. Het is een van de hoofdprincipes in de Feldenkrais methode omdat het een belangrijk component is in het ontwikkelingsproces van ons zenuwstelsel en ons mens zijn. Want het gaat in feite over keuze vrijheid. Het heeft mij geholpen om mijn eigen aardige grenzen te bepalen.

Jouw eigen aardige grenzen vinden door reversibiliteit

Een van de patronen die mijn vermogen tot reversibiliteit in de weg stonden was inspanning. Perfectionist als ik was wilde ik alles tot het naadje goed doen en deed daardoor alles met heel veel inspanning van dansen tot doen op andere vlakken van mijn leven.Ik voelde niet voldoende wat ik deed. Door zachter, langzamer en kleiner te bewegen kon ik mijn draaiknop herstellen voor het heen en terug kunnen draaien van een handeling of beweging. Ik kon daardoor elke beweging steeds meer verfijnen voor comfort, en gemak en zo de sensaties van plezier in mijn venster van plezier vergroten en naar de voorgrond schuiven.

Door dit mij eigen te maken heb ik weer zeggenschap en autonomie over mijn handelen en bewegen en bepaal ik mijn grenzen op grond van wat fijn voelt.

Reversibiliteit is een belangrijk signaal aan ons zenuwstelsel

Door reversibiliteit in beweging geven we het bericht af aan ons zenuwstelsel dat we geen radicale verandering gaan afdwingen. Ons zenuwstelsel is immers huiverig voor verandering omdat het de status quo en balans in ons systeem onder spanning brengt. Het zal kosten wat kost terug veren naar wat het al kent -de pijn, de vermoeidheid, de oude patronen- als we te snel en groot willen of het teveel manipuleren.

Reversibiliteit helpt om  je venster van plezier te activeren en vergroten. Daarmee help je je zenuwstelsel en jezelf  eigen aardige grenzen creëren die meegroeien met jou in plaats van dat ze je indammen en aan de ketting leggen. Je helpt je zenuwstelsel andere, betere verbindingen maken en  pijn beschermingsprogramma bij te stellen of zelfs te overschrijven. Zodat de pijn je niet meer belet en het door de pijn getroffen gebied weer re-integreert in het geheel. Met als resultaat meer zelfvertrouwen, spontaniteit, bewegingsvrijheid, mobiliteit, en vitaliteit in je leven.

In de cursus Groei je eigen aardige grenzen gaan we het venster van plezier verkennen

Je ontdekt

  1. Hoe je je beperkende gewoontes te slim af kunt zijn,
  2. Hoe je van de Point of no Return alles-of-niets grenzen, veerkrachtige buffers kan maken die jou ruimte geven te blijven groeien.
  3. Hoe je jouw unieke bewegingswegenkaart kunt lezen om je venster van plezier te vergroten
  4. Hoe je altijd en op elk moment de beweging kunt omdraaien, zodat je elk moment een andere -betere- keuze kunt maken die jouw eigen-aardige grenzen respecteert.

Zou het niet fijn zijn als je weer met plezier en vertrouwen in je lichaam kunt bewegen?
Als je weet hoe je je lichaam en brein kunt helpen gezond en fit te blijven?
Als je vitaal kunt bewegen, ook als je ouder wordt?