Hoe zet jij jouw grenzen?

In de vorige blog schreef ik over het woord ‘eigenaardig’ en hoe zowel eigen als aardig daar onderdeel van maken. Het thema was grenzen en dat is het vandaag ook. Vorige week heb ik geschreven over je grenzen respecteren en laten groeien. De grenzen naar andere mensen en de grenzen van jouw lichaam aan jou, van jouw zenuwstelsel met betrekking tot alle prikkels die binnen komen en onze grenzen aan ons zelf. Er zijn talloze innerlijke grenzen die we hebben te respecteren om ons lekker in ons lijf te voelen.

In het woord ‘eigenaardig’ zit ook het woord ‘eigenaar’ verborgen. Wat voor een eigenaar ben jij met betrekking tot jouw grenzen? Op het platteland in Spanje, waar ik woon, hebben veel mensen een hond. Sommige eigenaren leggen hun hond aan de ketting met een bak eten ernaast en komen één keer in de week langs. Andere eigenaren laten hun hond dag en nacht vrij rond lopen en zien het wel wanneer hun hond weer een keer verschijnt op hun erf. En dan zijn er de eigenaren die samen met hun hond op pad gaan..Hup de bergen in, spelen in de sneeuw, op ontdekking en daarna lekker naar huis… Wat voor een eigenaar ben jij als het op jouw grenzen aankomt aan jezelf?

Laat ik twee uiterste beschrijven. Leg je jezelf aan de ketting; vertel je jezelf regelmatig wat je allemaal niet kunt, hou je nieuwe ervaringen af om emotionele of fysieke pijn te voorkomen, Is jouw comfort zone duidelijk afgebakend en goed beschermd. Of zijn jouw grenzen zo vaag dat je ze meestal over het hoofd ziet. Misschien ga je voortdurend voorbij je grenzen of die van je lichaam en zenuwstelsel en wordt je regelmatig terug gefloten door pijn of overprikkeling.. Of misschien zijn jouw grenzen meer als de eigenaar die samen met zijn hond op pad gaat. Je vindt het leuk om nieuwe dingen te ontdekken en gaat graag een nieuwe uitdaging aan. Je weet wanneer je in je grensgebied komt en wanneer het genoeg is…

In de cursus Groei je eigen aardige grenzen gaan we het grensgebied onderzoeken. Hoe zien onze grenzen er daar uit? Zijn het fijne grenzen of houden ze ons tegen om te groeien? Of zijn ze zo onduidelijk of afwezig dat we ons zelf voorbij lopen? Hoe kunnen we onze grenzen zo optimaal maken dat we ons daadwerkelijk vitaler gaan voelen door de grenzen die we ons zelf opleggen en ruimte creëren om ons verder te ontwikkelen waar we dat graag willen?

Je ontdekt

  1. Hoe je je beperkende gewoontes te slim af kunt zijn,
  2. Hoe je van alles-of-niets grenzen, veerkrachtige buffers kan maken die jou ruimte geven te blijven groeien.
  3. Hoe je jouw unieke bewegingswegenkaart kunt lezen en interpreteren,
  4. Hoe je altijd en op elk moment de beweging kunt omdraaien, zodat je elk moment een andere -betere- keuze kunt maken die jouw eigen-aardige grenzen respecteert.

Zou het niet fijn zijn als je weer met plezier en vertrouwen in je lichaam kunt bewegen?
Als je weet hoe je je lichaam kunt helpen gezond en fit te blijven?
Als je vitaal kunt bewegen, ook als je ouder wordt?
En als je jouw grenzen met meer innerlijke stevigheid en duidelijkheid kunt communiceren met jouw omgeving?