Bewust worden door bewegen.. Hoe werkt het? (gratis les)

De kracht van aandacht

“We kunnen elke situatie waarin we ons begeven als uniek zien of een vaste manier van doen hebben om met alle situaties om te gaan op een zelfde manier. In het laatste geval creëren we een (onbewuste) gewoonte en het zenuwstelsel reageert daarop met een vast patroon van handelen.

Aandacht hebben voor jezelf leidt je naar begrijpen en bewust worden van (onbewuste) gewoontes. Het is de ingang naar het veranderen van deze diepe patronen daar waar ze ons vastzetten en spanning, angst of  pijn opleveren.”

 

De basis van bewust worden is aandacht! Onderzoek laat zien dat onze aandachtspanne steeds kleiner wordt. Konden veel mensen 2 jaar geleden nog 7 seconden aandacht hebben voor een ander, een idee, een tekst… Tegenwoordig is dat nog 3 seconden. En in die paar seconden die we kunnen opbrengen om even echt ergens bij stil te staan hebben we nauwelijks of geen aandacht voor ons zelf, ons lichaam, ons eigen welbevinden. Meestal gebeurt dat pas als ons lichaam gigantisch aan de bel trekt door pijn, burnout, overspannenheid, angstgevoelens, stress of ziekte.

Aandacht hebben voor jezelf en anderen en kunnen pauzeren om dat te doen helpt je om in het nu te zijn, rust te voelen en diepere en authentiekere verbindingen aan te gaan met jezelf en anderen. Het resultaat is dat je jezelf en jouw behoeften beter leert kennen en spontaner jezelf kunt zijn. Dat scheelt enorm veel energie, frustratie, angst en spanning.

In een Feldenkrais cursus beginnen we dan ook met het trainen van onze aandachtspanne. En dat doen we door middel van het voelen van ons lichaam en door middel van het observeren van onszelf als we bewegen.

Hoe werkt het?

Door jezelf van binnenuit te observeren en te voelen, leer je hoe je botten, gewrichten, spieren, fascia en organen samenwerken en je zenuwstelsel informatie geven over jouw relatie met je omgeving, je (on)bewuste gedachten, je emoties en je innerlijk weten. Op grond van deze samenwerking maakt het zenuwstelsel een plan van aanpak. Door je bewust te worden hiervan creëer je de mogelijkheid om meer opties te ontdekken in ‘doen’ en andere keuzes in bewegen, denken en voelen te maken.

Feldenkrais oefeningen zijn dan ook zorgvuldig ontworpen om de manier waarop jouw zenuwstelsel jouw lichaam aanstuurt te optimaliseren. Ik leid je verbaal door een aantal bewegings variaties en mindfulness- en visualisatie oefeningen die jou helpen je aandacht te sturen en jouw inzicht geven in welk beeld je van jezelf hebt gemaakt, onbewust en bewust en hoe dat zelfbeeld jouw motoriek en coördinatie bepaald in alledaagse activiteiten als staan, zitten, lopen, liggen etc.

Spelenderwijs, door allerlei nieuwe en vaak ongewone bewegingsvariaties uit te voeren met een ‘kinderlijke’ nieuwsgierigheid, creativiteit en indachtigheid en dan terug te koppelen naar je gevoel, leer je zowel jouw beperkende spanningspatronen herkennen als ook de emotionele spanningen die daar onder liggen. Daarbij ontdek je andere mogelijkheden in bewegen die jouw manier van denken kunnen verruimen en veranderen waardoor je je ook anders zal gaan voelen over jezelf en een nieuwe verbinding opbouwt met je lijf en je omgeving.

Door deze nieuwe bewegingsmogelijkheden in alle rust en aandacht te exploreren, geef je je zenuwstelsel tijd en ruimte om de beperkende patronen te vervangen door andere mogelijkheden die jouw (levens)houding en bewegen ondersteunen en vergemakkelijken.

Na al een paar lessen zul je voelen dat allerlei bewegingen zoals bukken, draaien, reiken, lopen, springen en zitten veel meer ontspannen en gemakkelijker voelen. Mentaal zul je ook veel meer rust, verbinding en vertrouwen in jezelf ervaren. Niet alleen in alledaagse handelingen, maar zeker ook als je (professioneel) danst, musiceert of sport.

Wat leveren mijn Feldenkrais lessen jou op:
  • je houdt meer energie over in je dagelijkse leven
  • je voelt je emotioneel veerkrachtiger
  • je hebt meer rust in je hoofd, en denkt helderder
  • je slaapt beter en rust daardoor beter uit
  • je beweegt met meer ontspanning, vrijheid en flexibiliteit.
  • je kunt je beter afstemmen op jouw behoeften en daardoor ontspannender relaties aangaan met anderen

Wil je graag ervaren hoe het met jouw aandacht en nieuwsgierigheid voor jezelf is gesteld? Doe hieronder een gratis les: